10+
Zuzana Herbrychová
Súkromná základná škola BellAmos
09. 01. 2017
V škole, v knižnici
6 – 15
všetky ročníky
príprava: individuálne
realizácia: 45 min
Zámer? Nuž... prelomiť ten neuchopiteľný odpor k čítaniu? Dať šancu deťom, ktoré čítanie naozaj milujú a nemajú možnosť podeliť sa o zážitky? Rozvíjať rôzne druhy zručností? Spoluprácu? Alebo jednoducho: nájsť radosť z čítania a z čitateľských zážitkov...
Minilekcia
Osobne som si ju nazvala motivácia – v tejto časti som predstavila tému, aktivitu, ktorej sa budú deti venovať. Výber tém je na učiteľovi – do dielní som zaradila aktivity, ktoré priamo súviseli s literárnou teóriou, gramatickými javmi a podobne, resp. aktivity, ktorými sme prehlbovali (aktualizovali) etické či dejepisné témy.
Vlastné čítanie
Učiteľ číta spolu s deťmi. Čítanie má svoje pravidlá – napr. Čítaj, kde chceš, ale ostatných nevyrušuj; Čítaj po celý čas – ak nemáš chuť čítať, ostatných nevyrušuj. Pravidlá sme zostavili spolu, na prvej dielni čítania.
Čitateľské reakcie
NESMÚ chýbať a je vhodné, aby sa vyjadrilo každé jedno dieťa.
Vhodné je zaradiť do záverečnej časti aj zhodnotenie knihy, úryvku – na stupnici od 1 do 10. Napríklad „Túto časť hodnotím 5/10, pretože...“.
http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/2719/DILNA-CTENI-V-PRAXI.html/
http://www.ptac.cz/data/Dilny_cteni.pdf
https://www.youtube.com/watch?v=oUZK3sSvOiE
http://www.inkluze.upol.cz/portal/wp-content/uploads/2015/05/praclisty_v2_web_01.pdf
Hodnotenie či sebahodnotenie je súčasťou takmer každej hodiny. Po niekoľkých dielňach čítania sme si spravili aj pár minút spätnej väzby. Deti hodnotili dielne čítania, povedali, aký majú pre ne význam. Bola som milo prekvapená – deťom sa naše čitateľské štvrtky veľmi páčia, berú to ako šancu zlepšiť sa v čítaní, v práci s textom či v zlepšení schopnosti prezentovať svoje názory. Veria, že knihy budú čítať sústredenejšie a že si navzájom budú odporúčať knihy. No a jeden z najzávažnejších argumentov... – konečne máme čas v pokoji a v pohode čítať. Ak sú deti vďačné za pár minút času na čítanie... je to také... zvláštne.
Nie všetky dielne vyšli tak, ako som si predstavovala, plánovala. V 5. ročníku sme skúšali prečítaný text pretransformovať na rozprávku - deti akoby sa báli "narušiť" prečítaný príbeh, stať sa autorom. Zato v 7. ročníku sme vytvorili skvelé "básne", inšpirované hoci aj fantasy príbehom.
Spätná väzba od rodičov: je to dôležité aj pre deti, ktoré nerady čítajú. Donesú si samy knihu, nikto ich nenúti.
Najčastejší protiargument: Kedy máme všetko to učivo stihnúť?
Uvedomujem si, že mám v škole vytvorené nadštandardné podmienky – menší počet detí v triede (do 15), možnosť naozaj individuálneho prístupu. Napriek tomu si myslím, že všetko sa dá zvládnuť, ak učiteľ pochopí, že deti si potrebujú „ohmatať“ aj učivo z LIT a SJL. A to dá sa krásne zrealizovať práve na dielňach čítania. Ak si deti nemôžu priniesť vlastnú knihu, stačí prekopírovaný text, jednotlivé časti knihy...
Jednoznačné pozitíva
Spolupráca, rozvoj komunikačných zručností, rozvoj práce s textom, vzájomná inšpirácia...
Možné negatíva
Deti majú neustále problém s výberom vhodnej knihy. Nemajú bezproblémový prístup ku knihám – doma ich mnoho nemajú, do knižnice tak často nechodia. Z tohto dôvodu nosím na hodiny vlastné knihy, resp. zo školskej knižnice. Zároveň dbám na osvetu medzi rodičmi (zdôrazňujem význam pravidelného nosenia kníh).
Pre každý prípad (niekto si zabudne priniesť svoju knihu) je potrebné mať v zásobe dostatok vhodných, veku primeraných kníh – hoci aj v elektronickej podobe.
Eva Dodeková
Chcem veľmi pekne poďakovať za nápady a tiež inšpiratívne videá a texty, momentálne som vo fáze prípravy v rámci Marca - mesiaca kníh, podelím sa postrehy po realizácii.
· reagovať (0)Užitočný komentár