Dá sa v pradávnom biblickom príbehu o potope sveta nájsť humor? Taký, ktorému by porozumeli aj deti ? Dá!
Nájsť si zdravý vzťah k viere, náboženstvu, Bohu a brať mnohé situácie s humorom je veľmi dôležité. No chápať tieto veci môže byť niekedy pre deti komplikované. Táto kniha deťom prístupným spôsobom rozpovie jeden z najstarších príbehov. Príbeh o potope sveta. Voda stúpa, potopa je neodvratná, prichádza holubica, ktorá nesie dva cestovné lístky na palubu Noemovej archy, aby sa zachoval každý živočíšny druh, medzi iným aj tučniaci. Problém je iba jeden - lístky sú dva, tučniaci tri. Čo robiť? Ako sa zachovať v takejto situácii? Ide o život, ide o záchranu. Krásne rozohraný príbeh, ktorý minimalistickým spôsobom prostredníctvom vtipných dialógov priam láka na hlasné čítanie si s deťmi. Spracovať príbeh Starého zákona vtipne, milo, bez zbytočného moralizovania je majstrovstvo. Text dopĺňajú vtipné a originálne ilustrácie Jorga Muhleho. Kniha môže vzbudiť v deťoch mnohé ďalšie otázky na témy viery, náboženstva a Boha.
Ľudia a vzťahy (humor, láska, riešenie konfliktov, pomoc druhým, priateľstvo, smrť)
Príroda (zvieratá)
Fantázia (veci a zvieratá s ľudskými vlastnosťami)
Spoločnosť, história, umenie (viera, náboženstvo)
Etická výchova Náboženská výchova
Dieťa je často v situácii, keď musí robiť rozhodnutia - bez rodičov, aby tak našlo svoju cestu k slobode. Ako sa rozhodnúť v situácii, v akej sú naši hrdinovia – traja tučniaci? Čo je viac? Záchrana alebo priateľstvo?
V knihe nájdeme scénu, ktorá jednoduchým a pre deti prijateľným spôsobom ukazuje zánik života - jeden z tučniakov – práve ten, ktorý sa na palubu Noemovej archy dostal ako čierny pasažier, prisadne motýľa. V presvedčení, že ho zabil, plače a kričí na Boha, hnevá sa na neho, s pocitom, že je to trest za jeho nevieru. Situácia, ktorú si prežije asi každý dospelý, ktorý verí, ale prežiť a precítiť ju môže aj dieťa. Pocit trestu za vinu – za podvod, ktorý tučniaky urobili, aby prepašovali na palubu archy svojho malého kamaráta. Postava holubice, ktorá zvoláva zvieratá na palubu, rieši problém počas plavby, je unavená, vystresovaná a Noe jej nepomáha, je predobrazom starostlivej mamy, babičky, možno pani učiteľky.
Humor je všadeprítomný, v každej situácii. Humor situačný, nie parodický. Mnohé miesta príbehu môžu navodiť otázky medzi dieťaťom a rodičom. Je dobré klamať? Ani v niektorých situáciách? Ako vyzerá Boh? Existuje?
Tučniaci si v knihe prechádzajú cez mnohé situácie - od pocitu, že traja kamaráti musia zostať spolu v každej situácii (nerozlučnosť a sila priateľstva), cez pocit viny malého tučniaka za svoju záchranu a hnev na Boha, vynaliezavosť pri schovávaní kamaráta v podpalubí, radosť vyjadrená tancom, pocit úľavy, keď sa plavba skončí. Boh je v knihe vyjadrený ako záhadná veličina, pekne predstavená Noemovými slovami: „ Boha si môžete predstaviť ako chcete...je všade, v každom človeku, v každom zvierati, v každej rastline...“
Nájsť si zdravý vzťah k viere, náboženstvu, Bohu, brať mnohé situácie s humorom je veľmi dôležité a problém s tým majú mnohí dospelí. No chápať tieto veci môže byť niekedy pre deti dosť komplikované.
Kniha je netradičným spracovaním biblického príbehu o potope sveta. Je v ňom veľa humoru, nadsázky a ľudskosti, ktorá prevyšuje „božský princíp“. Zmeny v príbehu súvisia aj s ukazovaním našich pochybností, neposlušnosti a humoru, čím je deťom svet spred tisícok rokov bližší a môže vyvolať prirodzený a úprimný záujem o danú tému.
Boh nie je v príbehu konkrétnou osobou, vecou, ani javom, je prítomný všade, v každom človeku, zvierat, rastline. Kniha je tým prístupná pre všetkých, nielen veriacim v Boha. Tučniaci kladú Noemu otázky, ktoré sa môžu rojiť práve v detskej hlave: Prečo sú tučniaci traja a nie dvaja? Spravil Boh chybu, keď na ľudí dopustil potopu? Je nádej, že archa vôbec niekedy pristane? Ako vlastne Boh vyzerá? V príbehu sa tučniaci uchyľujú k niekoľkým ľstiam, ktoré ale jednému z nich zachránia život. V závere príbehu sa tretí tučniak preoblečie za holubicu, aby sa mohli v páre dostať von z archy. Zistia, že im je spolu natoľko dobre, že už navždy ostanú spolu. Táto časť príbehu môže vyvolať otázky o nachádzaní novej identity a vytváraní netradičných partnerstiev.
Nielen vtipný príbeh pre celú rodinu, ale aj príležitosť pre dospelých vrátiť sa k pôvodným príbehom a nadviazať v prípade prirodzeného záujmu detí rozhovory na súvisiace témy.
Čo si myslíš o klamstve? Sú situácie, kedy je klamanie užitočné? Aké napríklad?
Cítil(a) si sa už niekedy vinný(á)? Aké to bolo? Čo ti pomohlo cítiť sa lepšie?
Máš kamaráta, ktorého by si nechcel(a) stratiť? Čo pekné si pre neho spravil(a)? Čo by si pre neho ešte mohol(a) spraviť?
Ako podľa teba vyzerá Boh? Existuje?
Z tejto knihy vznikli v zahraničí aj u nás divadelné a rozhlasové hry. Svojimi dynamickými dialógmi je text predurčený k dramatizácii. Na Slovensku vznikla v roku 2010 v Divadle Jonáša Záborského v Prešove predstavenie spojené s pesničkami. K dramatizácii textu doma, či v priestoroch triedy alebo knižnice netreba veľa. Stačí dobrý nápad a schopnosť jasnej identifikácie tučniakov po nejakej stránke (veľkosť, jazyková stránka – jeden môže rýchlo rozprávať, iný ráčkuje, malý tučniak má sklon k afektu a častému plaču). V dramatizácii treba deťom naznačiť, že hoci sú tučniaci na pohľad úplne rovnaké, každý je individualitou. Podobne ako ľudia. Každý z nás je iný a jedinečný.
Ulrich Hub dostal za svoju dramatizáciu knihu do divadelnej hry v roku 2006 ocenenie Deutscher Kindertheaterpreis.