Vtipná sonda do života rodiny, ktorá veľmi dobre vie, ako plnohodnotne žiť.
Zoznámte sa so súčasnou panelákovou rodinou s troma deťmi, rybičkami, andulkami, morčaťom a korytnačkou. Predstavuje ju Judka, budúca tretiačka, rozprávačka vtipných, pritom ľudsky hlbokých príbehov. Spolu s bratom každú nedeľu spoznávajú hrady, prírodu, dokonca zostupujú so strýkom jaskyniarom do podzemia, stretávajú sa so širšou rodinou v obci Hniezdo, ktoré je ich holubníkom. Kniha je plná malých dobrodružstiev, aj humoru. Autorka využíva vtip aj pri jazyku – či už rôzne skomoleniny, zamieňanie slov najmenšou Justínkou alebo nedorozumenia pri českých slovách. Okrem vtipných príhod sa v príbehu stretávame aj so smrťou prababky. Táto udalosť je však vnímaná prirodzene. Deti v príbehu neváhajú pomôcť, keď je treba - chytajú uletenú andulku, oberajú slivky, ale to nie je všetko: pomôžu tete Pavlíkovej a pritom sa dočasne rozrastú o pobratima Jerguša – veď Juditin brat Julo chcel mať odjakživa staršieho brata. V tejto rodine je normálne, keď ľudia ľuďom a zvieratám pomáhajú.
Ľudia a vzťahy (pomoc druhým, priateľstvo, rodina)
Príroda (hmyz, krajina, rastliny, zvieratá)
Na hodinách slovenského jazyka sa dá originálne pri učebnej látke slovná zásoba využiť kapitola Prekladatelia (slovná zásoba slovenčiny a češtiny); ďalej možno využiť nezvyčajné slová a slovné spojenia (pobratim), skomolené slová (včeliak = čmeliak) . Na hodinách etickej výchovy – téma: pomoc, medziľudské vzťahy (kapitola Pokazené prázdniny; Bocianie hniezdo; Môj brat už má brata).
Príbeh pomáha detskému čitateľovi pochopiť, aká je rodina v živote dôležitá. Učí deti pomáhať druhým, rozvíja lásku k prírode (spoločné rodinné výlety), k zvieratkám (návšteva hospodárstva uja Šimona i pomoc bocianím mláďatám). Súdržnosť rodiny sa prejavuje aj vtedy, keď všetci obetujú dovolenku pri mori pre starostlivosť o chorú Juditku.
Hlavná hrdinka Juditka sa dokáže vcítiť do pocitov iných (spolužiačka Romanka, ktorá sa zajakáva). Rómskemu dievčatku Melinde urobí radosť v nemocnici darovaním plyšovej hračky, a to aj napriek tomu, že jej Melinda najprv hračku ukradla. Pochopila Melindinu túžbu, aj to, že v živote sa nemáme všetci rovnako.V príbehu je kritická situácia, ktorú deti dobre zvládajú – chlapec Jerguš volá záchranku pre tetu Pavlíkovú, ktorá spadne zo stromu. Juditkini rodičia sa zas postarajú o jej vnuka Jerguša, kým je ona v nemocnici. Do života rodiny vstupuje aj smutná udalosť – keď prababku odvážajú do nemocnice a už sa nevráti. K smrti sa však pristupuje ako k prirodzenej súčasti života.
Text knihy sa dá využiť na hodinách slovenského jazyka pri porovnávaní podobných slov v češtine a slovenčine, napr. horko - vedro - kapusta. Dieťa má možnosť osvojiť si bežné české slová: želva, velbloud, švestka, kedluben a iné (kapitola Prekladatelia, str. 19-24).
Kapitolu Jaskyniari (16-19) možno využiť na hodinách prírodovedy (kvaple, vlhkosť vzduchu, zima).
Dospelým môže príbeh ponúknuť návod na hodnotné momenty v možno jednotvárnom panelákovom živote.
Pomohol si niekedy zvieratku v nebezpečenstve? Bol si niekedy v útulku zvierat? Poznáš niekoho, kto si zobral psa alebo mačku z útulku?
Už si niekedy túžil po hračke svojho kamaráta? Ako to dopadlo? Dokážeš požičať kamarátovi svoju obľúbenú hračku? Poznáš deti, ktoré nemajú také hračky ako ty? Čo je pre teba cennejšie ako hračky?
Chcel by si niečo vo svojej rodine zmeniť? Prial/-a by si mať súrodenca? Vieš si predstaviť, že by ste prijali medzi seba nového člena rodiny na istý čas alebo aj navždy? Čo všetko by sa tým zmenilo v živote tvojej rodiny?
Ilustrácie Martiny Matlovičovej sú vtipné, detailné, s rôznymi nápismi, nútia dieťa hravo spoznávať text v obrázku a viacnásobne ho tak prežiť.
odporúča: Marta Hlušíková
Okrem úvodnej kapitoly (Môj brat nemá brata), ktorá je dĺžkou primeraná na prednes, by bolo vhodné kapitoly možno aj v psolupráci dieťa - dospelý trošku skrátiť.
odporúča: Marta Hlušíková