Zlo sa dá najčastejšie poraziť spoločnými silami.
Príbeh japonského dievčatka Kiko sa odohráva v Čechách na zámku. Kým otec reštauruje starú knihu, Kiko chodí do školy a zoznamuje sa s novými spolužiakmi. Do Kroměříža prichádza aj matka Kiko – cestovateľka, ktorá jazdí na Yamahe a vždy si pre svoju dcéru vie nájsť čas. Kiko je námesačná, a tak sa zoznamuje sa so zakliatou princeznou Františkou. Tá jej prezradí, že ich kráľovskú rodinu zaklial biskup Hnevisko. Preto miznú obrázky a všetky písomnosti o jej otcovi - Ryšavom kráľovi. Kiko si uvedomí, že by mohla kráľovskej rodine pomôcť prostredníctvom japonského skladania papiera „origami“. Podarí sa Kiko a jej spolužiakom premôcť dávne zlo? Príbeh poukazuje na silu priateľstva a rodiny, spája prítomnosť s minulosťou. Kniha zobrazuje spolunažívanie japonského dievčatka a jej európskych priateľov, snahu o porozumenie pomocou obrázkov (príbeh nakreslený matkou japonského dievčatka) a papierových skladačiek a spoluprácu pri porazení zla.
Príroda
Ľudia a vzťahy (pomoc druhým, záľuby, priateľstvo, rodina, škola)
Fantázia (cestovanie v čase, dobrodružstvá a záhady, veci a zvieratá s ľudskými vlastnosťami, princezné)
Spoločnosť, história, umenie (multikulturalizmus, tvorenie, výtvarné umenie a dizajn)
Dejepis , Vlastiveda/geografia , Náboženstvo a etika , Výtvarná výchova
Hlavná hrdinka, japonské dievčatko Kiko bojuje za víťazstvo dobra. Čitateľ(ka) má tak príležitosť stotožniť sa s ňou, dozvedieť sa mnoho o kultúre iného národa a učiť sa tolerancii. Príbeh ukotvený v prítomnosti je s dávnym tajomstvom spojený nenásilne, pomocou námesačnosti hlavnej hrdinky. Príbeh sprostredkúva túžbu po spravodlivosti a čestnosti, učí prekonávať životné prekážky. Zaujímavá je postava spolužiaka Lukáša Mařatu, ktorý zažíva domáce násilie (alkoholizmus otca), a práve preto chce žiť lepšie. Z drzého chlapca sa mení na záchrancu dievčatka Kiko.
Rodina dievčatka Kiko - otec reštaurátor a matka cestovateľka, pôsobí harmonicky aj napriek tomu, že obaja rodičia majú náročné a svojské povolanie. Matka Kiko (jazdiaca na motorke, ostrihaná na ježka) búra svojím životným štýlom a zjavom predsudky o tom, aká by mala byť žena/matka/manželka. Svojej dcére sa venuje ako najlepšie vie a snaží sa jej pomôcť integrovať sa medzi nových spolužiakov.
Čitateľ(ka) sa môže vcítiť sa do postavy dievčatka Kiko, ktorá sa z japonského prostredia dostáva do Čiech a hľadá spôsob, ako sa dohovoriť so spolužiakmi. Jej otec je reštaurátor starých textov. Kiko ho vníma ako „lekára kníh“. Vníma aj to, že práca jej otca mizne, a tak chce pomôcť zachrániť všetko, do čoho jej otec vkladá dušu.
Geografia: Japonsko a jeho kultúra – origami (ori = skladať, gami=papier); saké = omamný japonský nápoj, legenda o postavení tisíc papierových žeriavov.
História: Staré hrady, zámky, kráľovské rody. Čitateľ(ka) zistí, že pri reštaurovaní starých listín a obrázkových kníh sa používajú často aj prírodné materiály (výťažky z rastlín).
Výtvarná výchova: Origami - staré japonské umenie skladať papier do rôznorodého tvaru. Kniha obsahuje v závere dva návody na poskladanie hviezdičky a motýľa. Môže inšpirovať a pootvoriť dvere do bohatého sveta origami - podnietiť tak fantáziu a zručnosť čitateľa.
Téma domáceho násilia je iba naznačená opismi správania sa otca, ktorý má problém s alkoholom. Dôležitý je moment, ako sa s týmto problémom vysporiada dieťa – v tomto prípade Lukáš. Jeho hrdinský čin, keď oslobodí Kiko zo začarovaného bludiska, dáva tušiť, že prekonanie prekážok je v každom z nás. Otvára sa tak možnosť diskusie na hodinách etickej výchovy.
Aké povolanie majú tvoji rodičia? Čo sa ti na ich práci páči? Aká práca by bavila teba?
Vieš si predstaviť, že by bol jeden z tvojich rodičov neustále na cestách? Ako by sa dala taká situácia zvládnuť?
Počuli alebo čítali ste o tom, akým spôsobom žijú deti v iných krajinách? V krajinách, ktoré sú výrazne odlišné od našej kultúry? Čo je pre nich náročné? Čo všetko sa musia naučiť, aby sa im bývalo v inej krajine lepšie?
Čo si vedel(a) o Japonsku? Dozvedel(a) si sa niečo nové? Vedel(a) by si sa dohovoriť s japonskými deťmi? Môžu sa ľudia dorozumievať aj pomocou umenia (hudba, kresba, maľba, tanec a pod.)?
s. 7-8 kapitola Ako sa opäť sťahovali (pre mladšieho čitateľa, v texte je veľa priamej reč)
s. 9-11 kapitola V škole a na zámku (trošku skrátiť, začať od 9. riadka strany 10)
odporúča: Marta Hlušíková