9 – 13
Ivana Janurová
21. 12. 2016
Špeciálna základná škola
7 detí + 2 dospelí
4. a 7. ročník ŠZŠ
deti s ľahkým mentálnym postihnutím
príprava: 5 min
realizácia: 60 min
Aktivita bola realizovaná v rámci prvého stretnutia čitateľského klubu na špeciálnej základnej škole v Bratislave. Nie všetci žiaci sa medzi sebou dobre poznali (navštevujú rôzne triedy), my ako vedúce klubu nie sme učiteľmi na danej škole, sme pre deti úplne cudzie.
Postup:
1. Na úvod sme vzali do ruky papier. Na papier nemusíme len písať alebo z neho čítať, môžeme ho aj trhať. Každý svoj papier natrhal na taký počet kúskov, ako chcel a urobil z neho guľôčky. Koľko mal kto guľôčok, toľko viet o sebe povedal. Okrem iného sme sa chceli dozvedieť aj to, či radi čítajú.
2. Rozpútame rozhovor o čítaní. Kto číta rád? A čo okrem čítania môžeme s knihou robiť? Ak deti nie sú veľmi kreatívne, tak dáme návrh aj my – môžeme ju nosiť na hlave, hrať s ňou ping-pong, sadnúť si na ňu, aby nám nebola zima, ovievať sa ňou, ...
3. Pokiaľ v škole nie je knižnica, donesieme my na klub rôzne knihy – od leporela až po encyklopédie, vrátane knihy, ktorú chceme následne na klube čítať. Knihy si deti môžu prezerať, spoločne podľa obálky hádame, o čom asi kniha je.
4. Ako by vyzerala kniha, keby sme ju sami vytvorili? Asi by na nej bolo to, čo sa nám najviac páči... Deti dostanú papier a kreslia obálku vlastnej knihy, vymyslia názov, seba uvedú ako autora.
Keďže všetky detí vedeli, že sú na stretnutí čitateľského klubu, hneď ako nás stretli, potrebovali nám povedať, či čítajú radi. Tí, čo nemajú radi čítanie alebo vedia, že čítajú veľmi zle, sa hanbili a so strachom sa ospravedlňovali, že to nevedia. Pri prezeraní kníh sa báli, aby sme ich nevyvolali nahlas čítať. Keď pochopili, že čítať nemusia, zaujali ich knihy a začali si prezerať obrázky. Iní žiaci sa už vtedy do kníh začítali a niektorí si ich chceli požičať domov.
Aktivita “čo sa dá robiť s knihou” – detí s mentálnym postihnutím nie sú veľmi kreatívne. Na našich nápadoch sa ale veľmi zabávali a postupne vymysleli aj niektoré vlastné. Táto aktivita odbúrala u všetkých hanblivosť a zaujala aj žiaka, ktorý stále hovoril, že čítať nechce a nemá to rád. Najväčší úspech mal ping-pong s papierovými guľami zo zoznamovacej aktivity. Keď ping-pong prestal byť zaujímavý, žiak si sám začal knihu listovať.
Žiaci sa nás počas stretnutia prekvapene pýtali, či tu nebudeme iba čítať. Po prvotnom odmietnutí niektorých žiakov (ja nečítam rád, nechcem, neviem to) sme ich atypickými aktivitami s knihou zaujali.
Papierové gule sme zabudli odložiť – priveľmi rušili pozornosť a chlapci sa stále hrali ping-pong, aj keď už mali kresliť obálku knihy.
Ivana Janurová, Natália Kavecká
2 komentáre
Dobrý deň, pani Marta!
Ďakujem za Váš komentár, veľmi som sa potešila, že aktivita niekoho ďalšieho inšpirovala, rada som si prečítala Vaše skúsenosti a reakcie Vašich detí.
Máte veľmi kreatívne deti. :-) Krásne je, že knihy podľa nich voňajú ako Vy :-)
Prajem veľa veselých stretnutí Vašich drobcov s knihami, nech sa Vám darí!
Marta Páleníková
Pani učiteľka Ivana, ďakujem za veľmi peknú aktivitu pre deti! Ja som si ju pripravila pre druhákov. Máme každý štvrtok Včelie ihrisko, náš čitateľský klub. Tam si zdielame knihy, ktoré každý žiak i ja práve čítame. Z Vašej aktivity som zaradila do hodiny niektoré časti:
1. Deti sedeli v kruhu. Papier mali roztrhať na kúsky a urobiť guľky. Netušili, čo bude nasledovať. Podľa toho, koľko guľôčok urobili, toľko viet mali povedať o sebe. Druhé kolo mali povedať toľko viet o knihe, ktorú práve čítajú. Samko celú dobu trhal papier na malilinkaté kúsky :-), tak vznikla humorná situácia. Uznal, že spočítavanie papierikov by mu trvalo celú večnosť :-).
2. Čo všetko sa dá s knihou robiť? Deti boli kreatívne, najkrajšie boli detské vyjadrenia o tom, ako vonia ich kniha. Po masle, čokoláde, dreve, vonia ako Marta (to som ja :-), ako doma, smrdí ... :-).
3. Na záver dostali dobrovoľnú úlohu: napísať príbeh, vymyslieť názov a nakresliť obal vlastnej knihy. Bola to pre druhákov dosť ťažká úloha, niektorí to vzdali. Asi by to bolo vhodnejšie pre tretiakov, štvrtákov. Jedno dievčatko s poruchou pozornosti, ktorej sa veľmi nedarí v matematike, vytvorilo počas jedného týždňa 3 "knihy". Mala som príležitosť vyzdvihnúť ju a oceniť. Ešte raz ďakujem!!!!
· reagovať (3)Užitočný komentár