8 – 10
Marta Páleníková
Súkromná základná škola Felix, Bratislava
11. 03. 2018
Na základnej škole, na vyučovaní (slovenský jazyk, výtvarná), v školskom klube...
6 - 20
2. - 5. ročník ZŠ
príprava: 30 min
realizácia: 90 min
Na začiatku rozdám každému dieťaťu 2 štvorčeky čokolády: svetlejšiu (mliečnu) a tmavšiu (kvalitnú horkú). Farebné rozlíšenie nám pomôže pri hodnotení čokolád. Deti vyzvem, aby si našli partnera alebo partnerku na spoluprácu, pustili sa do ochutnávky čokolády (najlepšie nechať pomaly rozplynúť na jazyku) a v dvojiciach si povedali, ktorá čokoláda im chutila viac a prečo. Na tabuľu vytvorím jednoduchú tabuľku (meno, mliečna, horká) a zaznamenávam ich odpovede.
Tiché čítanie, aj prerozprávanie nahlas
Nasleduje práca detí v skupine, rozdelím ich po troch, štyroch do celkovo štyroch skupín v triede. Každá skupina dostane jednu časť textu (dolu k dispozícii na stiahnutie), každý člen skupiny dostane svoju kópiu, ktorú si prečíta sám (nerušené čítanie potichu) a potom si jeho obsah prerozprávajú v skupine. Tento moment je dôležitý, lebo špeciálne pomáha tým, ktorí majú ešte problém čítať s porozumením. Každá skupina si následne zvolí svojho hovorcu, ktorý zhrnie podstatu textu a povie ho v kruhu všetkým deťom. Po predstavení štyroch častí textu si následne prečítame nahlas celý text všetci spoločne.
Akčná reportérka
Tu nastupujem so svojimi otázkami ako zvedavá reportérka a deti majú možnosť spontánne sa prihlásiť, kto pozná alebo predpokladá správnu odpoveď:
Rozdám deťom kópiu obalu z čokolády, ktorá obsahuje aspoň 70 percent kakaa. Všetci spoločne čítame informácie z obalu a nechám priestor na reakcie. Skupinky po 3 – 4 si pripravia svoje obaly alebo čokolády, ktoré si priniesli z domu. Pustia sa do čítania informácií na nich. Ich úlohou je zistiť kvalitu čokolády, potom zoradiť spoločne v skupinke obaly od najkvalitnejšej čokolády po najmenej kvalitnú.
Špeciálna výzva
Táto je pre celú triedu. Predstav si, že máš 60 centov. Čo si radšej kúpiš? Celú čokoládu s malým podielom kakaovej hmoty alebo veľký čokoládový bonbón s veľkým podielom kakaovej hmoty? Deti sa majú rozdeliť - napravo sa postavia tie, ktoré preferujú celú čokoládu, naľavo tie, ktoré by si kúpili jeden bonbón. Svoje rozhodnutie majú priestor zdôvodniť. Na záver sa ešte opýtam na pár vecí:
Ochutnávka čokolády vniesla do čitateľsko - diskusnej aktivity samozrejme príjemný motivačný rozmer. Deti vedeli na pohľad rozoznať tmavú ako horkú a bledú ako mliečnu čokoládu, no ďalšie informácie o čokoláde a kakaových bôboch už bola pre väčšinu nová oblasť poznania. Po ochutnávke niektoré deti povedali, že viacpercentná čokoláda je menej sladká, napriek tomu im chutila viac. Niektoré úprimne povedali, že im skôr chutila čokoláda menejpercentná, ktorá je sladšia. Mám v triede deti, ktorých rodičia prísne vedú k tomu, že nemajú jesť sladké – tu sa ukázalo, že na sladké sa práve tieto deti potom doslova vrhli. Otvára to otázku správnej miery (ak máte čas, môže práve táto téma iniciovať zaujímavú žiacku diskusiu). Aktivitu som robila s druhákmi. Prekvapilo ich, že pre športovcov (a my sme trieda športovcov) je kvalitná čokoláda zdrojom energie a je dobré dať si ju pred výkonom. Na výlete v čokoládovni v rakúskom Kitsee, ktorý sme si spravili na ďalší deň, pozerali obaly a hlásili mi, ktorá čokoláda je „zdravá“. Na aktivite v triede sme tiež hodnotili „krásu“ obalov - ktorý bol najkrajší, farebný, niečím zaujímavý. V Kitsee potom spontánne pár detí porovnávalo vizuál slovenských a rakúskych bonboniér.
Deň po tejto aktivite sme si spravili výlet do čokoládovne v Kittsee. Spojili sme ho s turistikou. Išli sme väčšinu cesty peso, dokopy konkrétne 13 km. Keď som o aktivite napísala na facebookovú stránku školy, ozval sa mi jeden rodič, ktorý nám doporučil návštevu podľa jeho názoru najlepšej čokoládovne na Slovensku. Sídli v Ivanke pri Nitre a vyrába čokoládu značky LYRA. Ak máte možnosť, je to dobrý tip na školský výlet spojený s takouto aktivitou. Podnety na ďalšiu diskusiu môžu byť zdravá miera čokolády / sladkostí u deti, interview s niektorým športovcom o tom, koľko čokolády a akej podporuje jeho výkon, čo “predáva” čokoládu je aj obal – ktoré obaly sú lákavé a prečo, prípadne aký vlastný obal a značku čokolády by si vymysleli a vytvorili dvojice (priestor na prepojenie s výtvarnou výchovou).