11 – 12
Eva Miklašová
ZŠ Nováky
24. 04. 2017
V škole, v školskej knižnici
6 - 20
5. - 6. ročník
príprava: 2 hod
realizácia: 2 hod
Aktivitu sme realizovali v septembri. S novým školským rokom sme chceli deti hneď od začiatku vtiahnúť do tajov knižnice a kníh. Hľadali sme napínavý názov, a tak sme vymysleli takýto - Odklínanie knižnice. Deti v školskej knižnici rozdelíme do štyroch skupín a predstavíme im rozprávku, v ktorej je kráľovstvo kníh – Knihuľkovo, zakliate troma záškodníckymi bratmi (Počítačofar, Tabletotrav, Zlomobil). „Jedného dňa sa v Knihuľkove, presne na pravé poludnie, objavili tri podozrivé osoby. Nápadne sa na seba podobali, a tak nebolo pochýb, že sú to bratia. Obyvatelia nášho malého milého kráľovstva ani netušili, že títo votrelci na nepoznanie zmenia ich pokojný život. Najstarší sa volal Počítačofar. Bol dosť veľký, hranatý a nafúkaný. Stredný – Tabletotrav bol síce o niečo menší, ale inak akoby svojmu bratovi z oka vypadol. No najzákernejší a najnebezpečnejší bol tretí – najmenší brat. Volal sa Zlomobil. Jeho zákernosť bola v tom, že ako najmenší bol takmer neviditeľný, zmestil sa do každého vrecka, a tak bol kedykoľvek pripravený vykonávať svoju záškodnícku činnosť.“
Úlohou detí je vyriešiť rôzne úlohy:
... a spoločne odkliať všetky knihy v kráľovstve.
Deti postupne odhaľujú popletené mená spisovateľov, upravujú nesprávne názvy rozprávok, lúštia hádanky, spájajú porozhadzované časti prísloví, porekadiel a pranostík, hľadajú umelecké jazykové prostriedky vo vopred pripravených knihách, tvoria báseň. Učiteľ si podľa vlastného výberu zvolí knihy, ktoré použije v rámci aktivity. V každej zo štyroch skupín boli štyri deti a každá skupina dostala svoj názov: 1. SLNIEČKA, 2. KVETINKY, 3. VČIELKY, 4. ČIAPOČKY. V skupinách sa pracovalo tímovo, deti mali čas na poradenie sa medzi sebou a na vyriešenie úloh. Na každú aktivitu mali 10 minút. V prvom kole dostala každá skupina lístok s popletenými menami spisovateľov, v druhom kole dostali lístok s nesprávnymi názvami rozprávok, v treťom spájali príslovia a porekadlá, vo štvrtom kole dostali zhakybakovanú básničku. Po uplynutí času sme s každou skupinou kontrolovali správne odpovede. V piatom kole sme lúštili hádanky, ktoré žiakom prečítal učiteľ a deti svoje odpovede zapísali na čistý papier. V šiestom kole sme hľadali v knihách zo školskej knižnice umelecké jazykové prostriedky, ktoré si tiež súťažiaci zapisovali na papier. V siedmom, poslednom kole žiaci tvorili báseň, v ktorej využili aj umelecké jazykové prostriedky z predchádzajúcej úlohy. Báseň si opäť zapisovali na papier. Úloh na „odklínanie“ možno vymyslieť oveľa viac. My sme boli limitovaní časom. Zrušila som poslednú pripravenú úlohu, ktorá sa nám už „nezmestila“. Deti najskôr uhádli názov rozprávky, v ktorej soľ zachránila život celému kráľovstvu a podľa jej vzoru mali vymyslieť rozprávku – Čítanie nad zlato, v ktorej by život človeka zachránilo čítanie. V takejto podobe trvalo odklínanie takmer dve hodinky. Za splnené úlohy sme prideľovali body, nakoniec sme prácu detí vyhodnotili. Podrobný scenár aktivity prikladáme nižšie na stiahnutie.
Deti si aktivitu naozaj užili, aktívne sa zapájali a po súťaži vyzvedali, či bude ešte niekedy ďalšie odklínanie školskej knižnice.
Aktivitu a jednotlivé úlohy si môžete ľubovoľne prispôsobiť podľa vlastných možností a potrieb. Mená skupín si môžu deti vymyslieť aj sami, ale odporúčame dať im na to krátky čas, aby sa nezamotali príliš dlho v brainstromingu :)
PaedDr. Eva Miklašová, Lucia Kráľová
2 komentáre
Rada sa podelím o našu skúsenosť pri použití tejto aktivity. Odklínaniu nášho Knihosveta sme venovali úvodnú hodinu nášho pilotného klubu "Klub záchranárov čítania". Naša skupinka je rôznorodá, máme deti od 2.-5. triedy ZŠ, čomu sme prispôsobili aj úlohy. Na prvej hodine sme mali v klube 10 detí. Táto aktivita sa nám zdala ako mimoriadne vhodná pre otvorenie nového krúžku a zoznámenie sa s deťmi. Keďže nedisponujeme knižnicou v škole, ale ponúkame deťom vlastné knižky, naša knižnica boli dve prenosné plastové debničky, ktoré sme prikryli čiernou látkou a použili sme plyšové pavúky, uštrikovaného hada a ježkov vyrobených z kníh, ktoré v lístí na "zabudnutých"knižkách oddychovali. Podľa textu autorky sme striedavo / sme 2 vedúce klubu/rozprávali príbeh Odklínania Knihosveta.
Deti sme vyzvali, aby samé navrhli pomenovanie obyvateľov Knihosveta. Úlohy sme upravili vzhľadom k vekovej kategórii našej skupinky, ponechali sme skomolené názvy kníh, zadali hádanky. Na záver po zvládnutí hádaniek deti spoločne odkryli prikryté krabice s knihami, ktoré začali hneď pre seba objavovať. Kým niektoré deti listovali, prezerali obrázky, či začítali sa, tie mladšie deti začali spontánne z knižiek stavať domčeky, či robiť domino. Na našom klube vyzývame deti, aby si knižky požičiavali domov. Po odkliatí nášho Knihosveta si drvivá väčšina detí našla "tú svoju" knižku na domov. Páčilo sa mi, že deti si začali z kníh stavať domčeky, teda je výborné, keď deti vnímajú čítanie kníh nielen ako nutnú povinnosť , ale vidia v nich aj hrací prvok. Deťom sa veľmi páčili mená Časokradov, zabávali sa na nich. Myslím, že táto hravá úvodná hodina "prelomila ľady", všetci sme sa dobre zabavili a navnadili na náš ďalší spoločný, plnohodnotne strávený čas. Ďakujeme pani PaedDr. Eve Miklašovej zo ZŠ Nováky za skvelú aktivitu, originálnu rozprávku a budeme sa tešiť na ďalšie vaše aktivity.
Zuzana Dodoková
skvelá aktivita! výborne vymyslené. Ďakujem za zdieľanie, určite sa inšpirujeme.
· reagovať (0)Užitočný komentár