12 – 16
Silvia Kupcová
Mestská knižnica Mikuláša Mišíka v Prievidzi
25. 01. 2018
V knižnici, na základnej a strednej škole
6 - 15
2. stupeň ZŠ, SŠ
príprava: 1 deň
realizácia: 45 - 90 min
Ako knihovníčka pracujem na zmiešanej pobočke pre deti aj dospelých, no mojou srdcovkou sú deti. Baví ma hľadať spôsoby, ako im v rôznom veku sprostredkovať zážitok, že s knihou sa dá cítiť príjemne, objaviť zónu bezpečia, aj nové podnety. Ku knihe „Nevzdať sa!“ som sa dostala v knižnici v Prešove na súťažnej prehliadke detských knihovníckych podujatí. Predstavila nám ju Ľudmila Kolesárová z Dobrého Anjela. Rozprávala nám, že kniha spojila množstvo známych a neznámych ľudí - úprimné spojenie malých svetov do jedného, v ktorom sa nikto nepoddá problému, stratenej ilúzii, boľavej láske a kde ľudia k sebe dokážu byť féroví. Poprosila nás ako detské knihovníčky, aby sme pomohli vymyslieť spôsoby, ako do tohto príbehu vtiahnuť čo najširší okruh čitateľov. Kniha sa ma veľmi úprimne dotkla, lebo mi opätovne pripomenula, že nič nie je samozrejmé a nie všetci sme na tom rovnako. Výpovede mladých ľudí inšpirujú, aj prekvapia a môžu mať silu pomôcť zvládať ťažké situácie nielen mladým ľuďom. Knihu som si pripravila pre najbližšiu skupinu siedmakov z jednej zo spolupracujúcich škôl. Deti sa usadili na môj “ zázračný, rozprávací“ koberec a pre spoločné naladenie sa som sa opýtala, ako sa cítia, čo ich v tieto dni teší, prípadne z čoho sú smutní. Počúvala som reakciu každého jedného z nich, snažím sa o aktívny kontakt s celou skupinou. Táto skupinka detí bola veselá, zmena prostredia, mimo školských lavíc, býva pre deti často dôvod k uvoľneniu sa a spokojnosti.
Čo prežíva človek s hendikepom?
Po krátkom zahrievacom úvode sme prešli k hrám, ktoré som mala pripravené - Poznaj kamarátov po hmate, Podávanie materiálov so zatvorenými očami a Rozoznávanie čuchom. Vytvorili sme niekoľko modelových situácií. V prípade nevidiaceho sme zaviazali jednému žiakovi oči šatkou. Dostal úlohu identifikovať spolužiaka. Spolužiaka sme trochu upravili (odstránili sme okuliare, zmenili účes, vymenili prívesok na krku). Následne sme “nevidiaceho” požiadali, aby identifikoval niekoľko zvukov, napríklad šťukot pera, klopkanie topánok, písanie kriedou na tabuľu či zvuk odliepajúcej sa lepiacej pásky. Do ďalšej hry som oslovila drobné dievčatko. S jej súhlasom sme ju posadili na kancelársku stoličku, čím sme nasimulovali invalidný vozík. Poprosili sme dvoch zdatnejších chlapcov, aby preniesli spolužiačku z bodu A do bodu B. Nohy sme jej priviazali o stoličku a s takýmto znevýhodnením mala za úlohu dvíhať predmety z každodenného života ako hrebeň, kefka, mobil, a následne si obuť topánky. Svojpomocný presun na opačný koniec miestnosti bol tiež náročný úkon za týchto podmienok. V závere sme požiadali všetky deti, aby zavreli oči. Rad radom sme im podávali predmet, ktorý mali prehmatať a popremýšľať, na čo je určený (obuvák). Pýtali sme sa ich na pocity pri dotyku, aký materiál cítia. Hier na vcítenie sa do človeka s hendikepom existuje viac. My sme mali na celé podujatie len jednu vyučovaciu hodinu. Keď sme sa dohrali, deťom som opätovne položila rovnaké otázky ako na začiatku podujatia. Ako sa majú a ako sa cítia? Odpovede boli rovnako pozitívne, no istota s akou sa vyjadrili na začiatku, už nebola tak jednoznačná. K novej skúsenosti sa vyjadrili rozpačito, neisto, lebo niečo také ešte na vlastnej koži nezažili. Ďalej som sa pýtala na ich názor, prečo sme sa hrali takéto hry, kam tým smerujeme. Deti dešifrovali úplne presne hendikepy. Položila som ďalšiu otázku - či vo svojom vlastnom a reálnom živote poznajú niekoho s takýmto alebo iným znevýhodnením. Niekoľko detí sa ozvalo.
Knižnica ako priestor pre spoločný zážitok nielen s knihou
Toto bol moment, kedy sme si predstavili knihu Nevzdať sa!. Krátko som priblížila jej príbeh, prečo vznikla a čo v nej možno objaviť. Na tabuli sme mali fotografie z knihy, fotografie jednej z autoriek knihy, aj fotografie známych osobností, ktoré v knihe vyjadrujú podporu mladým autorom knihy. Deti nepoznali všetkých, pozitívne však reagovali na Bekima a youtubera Goga. Ponúkla som, že si môžeme prečítať z knihy na ukážku dva príbehy. Vzhľadom k veku siedmakov som vybrala príbehy gymnazistov Anny Márie a Michala. Deti sa do ukážok úplne započúvali. Kniha samotná na konci príbehov vyzýva čitateľov, aby ku nej napísali svoj odkaz - čo ich zaujalo, prípadne pozdrav pre niektorého z autorov. Obracia sa na čitateľov aj s otázkou, kedy niečo nevzdali oni sami. Naši siedmaci teda dostali priestor napísať na papier pozdrav pre Michala alebo Annu-Máriu. Povedala som im, aby si predstavili, že majú na nich telefónne číslo a môžu im napríklad napísať esemesku. Detskými citmi to asi pohlo. Napísali krásne vyznania - ich ukážky si pozrite nižšie v časti Čo na to deti. Ich pani učiteľka skonštatovala: ” Teda deti, dnes som sa od Vás niečo naučila. A za to Vám ďakujem.” Deti súhlasili, že ich odkazy môžeme poslať autorom príbehov. Najväčšiu radosť mi priniesol ich následný záujem o ďalšie podujatie v knižnici napriek tomu, že téma, s ktorou sme pracovali, nebola ľahká ani vtipná.
O mesiac neskôr som s touto knihou rovnakým spôsobom pracovala s piatakmi. Pri hre o simulácii invalidného vozíka si vždy dopredu pohľadom vytipujem subtílnejšie dievčatko a statných mládencov, aby mali silu zdvihnúť „vozík“ do výšky. Deti boli veľmi ochotné a predbiehali sa, kto bude aktívnym účastníkom hry. Teraz som pred „vozíčkarku“ položila dve taburetky, takže ju bolo treba zdvihnúť vysoko. Dievčatko sa bálo, že spadne. Ukázalo sa, že jeden z chlapcov, fyzicky veľmi dobre stavaný, má hendikep - chýba mu pravá ruka. Vôbec som si to nevšimla. Bol horlivý a ochotný zdvíhať dievčatko aj tou jednou zdravou rukou. Ospravedlnila som sa mu a ponúkla mu pre tento moment náročného zdvihu výmenu. Adam to prijal. Ak by išlo o jednoduchší úkon, riešením pre obe strany by mohlo byť prizvanie ďalšieho chlapca ako posily a Adam by mohol ostať súčasťou tímu, čo by ho určite potešilo. Po hrách som sa detí opýtala, ako sa cítia teraz. Adam odpovedal, že celkom dobre, aj keď život s jednou rukou nie je jednoduchý. S touto skupinkou som pre krátkosť času vypustila pri čítaní text o Anne – Márii a prečítala im len Michalov príbeh. Nečakala som, že by mohol tak zaujať aj piatakov. Z ich reakcií na záver som cítila, že táto hodina v nich zanechala niečo silné.
Organizácia Dobrý Anjel, kniha Bezvláska od Gabriely Futovej pre mladších žiakov, Metodická príručka na občiansku náuku, mediálnu a etickú výchovu pre základné a stredné školy (pdf na stiahnutie nižšie), pre starších žiakov a stredoškolákov či mladých ľudí “Nick Vujcic” (video nižšie).
Vyjadrenia detí a špeciálne Adama, ktorý má tiež svoje znevýhodnenie, boli od srdca, úprimné. Myslím, že napriek tomu, že kniha je podľa mňa skôr vhodná pre žiakov a študentov vyšších ročníkov, pri vhodnej aktivite má čo povedať aj mladším deťom. Motivuje pozrieť sa na svet inými očami. A nebrať ten náš svet v našich životoch ako samozrejmosť.
Takto reagovali siedmaci:
Viktória píše pre Annu Máriu: Ahoj Anna Mária, obdivujem Ťa ako to zvládaš. Mám to podobné. S tou dnešnou dobou u lekárov to nie je ľahké. Chcem Ťa týmto potešiť. Dnešní ľudia to nemajú ľahké. Ďakujem Ti, že som mohla počuť Tvoj príbeh.
Miška pre Michala: Nestrácaj nádej len preto, že si iný.
Patrik pre Michala: Nikdy to nevzdávaj!
Mária pre Michala: Život je ťažký s hendikepom v tele. Ale každý má okolo seba veľa ľudí, čo ho majú radi a vždy mu pomôžu. Aj keď si na vozíku, postav svoju myseľ a šír šťastie pre druhých ľudí, ktorí majú túto chorobu, aby vedeli, že nie sú sami.
Lenka pre Michala: Nevadí, že si iný, stále si človek. Ľudia si majú pomáhať.
Natália pre Michala: Nevzdávaj sa! Rob, čo Ťa baví a všímaj si iných ľudí, ktorí Ti držia palce ♥. Všetci dobrí ľudia Ti ich budú držať.
A toto sú odkazy piatakov pre Michala:
Adamko: Michal, svojím príbehom ste ma veľmi potešili. Ja som tiež postihnutý – fyzicky. Nemám jednu ruku – pravú. Všetko zvládam, aj keď veľmi obtiažne. Obdivujem Vás, ako to zvládate. Mám samé jednotky, aj keď niekedy aj dvojky.
Ismael: Michal, som veľmi prekvapený, že sa so svojím životom usmierniť dokážeš. Aj keď niektorí ľudia o tom nemajú ani potuchy, aké je to ťažké. Najviac sa mi na Tebe páči, že sa nikdy nevzdávaš.
Tomáš: Michal zdravím. Prajem, aby sa ti darilo, aby si išiel za svojím snom a dokázal, že máš na to. Pracovať a doštudovať školu. Držím Ti palce. Čau
Roman: Ahoj Michal. Počul som Tvoj príbeh o úrade a viem, že je to ťažké. Hrali sme sa v knižnici, aké to je. Je mi to ľúto, že nemôžeš robiť všetko ako my. To je všetko, maj sa dobre.
Odporučila by som viac času ako jednu vyučovaciu hodinu, aby ste sa mohli s deťmi porozprávať o prečítaných príbehoch. Ďalší rozmer môže priniesť diskusia o odkazoch detí pre autorov príbehov. Napríklad či aj oni od niekoho dostali povzbudenie, ktoré im pomohlo prekonať ťažkú situáciu. Kniha je primárne určená starším žiakom ako sú siedmaci, no mne sa osvedčila aj u piatakov. Za zváženie stojí prizvanie autorov priamo do školy, alebo dohodnutie osobného stretnutia na inom mieste prijateľnom pre obe strany. Deti by mohlo zaujímať, ako vznikali texty a osobné príbehy. S ľuďmi,ktorí sú iní a ich príbehmi pracuje v projekte Živá knižnica pre školy aj nezisková organizácia Eduma. Oslovte ich. Môžete prípadne prizvať ľudí s hendikepom, ktorých poznáte vo svojom okolí a boli by ochotní podeliť sa o svoje skúsenosti. Chce to však citlivú komunikáciu, nie každému takáto forma pozornosti vyhovuje.
Dobrý anjel, 2017. 112 s. ISBN 978-80-972298-4-9.